פציעות סמרטפון, כאבים ונזקי גוף – ואף מילה על קרינה

פורסם ב-

מעבר לפגיעות מהיסח הדעת של מי שדבוקים למסך ללא הבחנה בנעשה סביבם (כולל פציעות קשות ותאונות קטלניות) ופתרונות שהוצעו ברחבי העולם, שפורטו בפוסט קודם, ומעבר ל“מחלת הסלפי” (היבטים פיזיים בלבד פורסמו בתקשורת)

(ונעזוב כעת את השלכות מנשאי תינוקות, הנקה והאכלת עוללים בסמיכות לסמרטפון – לא רק קרינה, אלא בעיקר פגיעה התפתחותית בתקשורת עקב העדר קשר עין, מיקוד ורצף שיחה)

 

יש פגיעות נוספות, במגוון תחומים, כתוצאה מהשימוש הנרחב בסלולרי, המגיע עד להתמכרות, שמדאיגה מומחים רבים

 

פציעות ופגיעות גופנית

מזה כמה שנים יש שמות לכאבים, שמקורם בשימוש יתר בסמארטפונים. מדובר בתסמונת חדשה ונפוצה המשפיעה על הצוואר והידיים של משתמשי הניידים.

בחינת אורח החיים והתנהלות יומיומית, לצד איבחון יציבתי / תנועתי מסייע למפות את הכאב ומקורו.

ילדים, ילדות ונוער בסיכון גבוה במיוחד לסבול מתסמונות אלו עקב שימוש מוגבר במכשירים ניידים בגיל בו הגוף עדיין גדל.

השימוש בסמרטפונים גורם שלל נזקים גופניים. בכל מקום, רוב הנוכחים מורכני ראש ומבטם מכוון למטה נעוץ במסך שבידם, בצוואר מכופף כגבעול נבול. הרגל זה להביט בטלפון כל כמה דקות ולבהות בו במשך שעות גורם לכאבי גב וצוואר, לעייפות, לנוקשות ולחולשת שרירים בגב, בכתפיים ובידיים, כמו גם לגידים פגועים ומפרקים כואבים.

חברת Dscout פרסמה בכתב העת “ביזנס אינסיידר” ב- 2016 כי משתמש ממוצע בודק את המכשיר 2,617 פעמים ביום.

חברת comScore מצאה כי אמריקני ממוצע, מגיל 18 ומעלה, מבלה 2.51 שעות ביום בשימוש בטלפון החכם, כשהגוף במנח סטטי, עם הראש מורכן מטה, היד אוחזת במכשיר והאצבעות מקלידות או גוללות תוכן על המסך. לכך נקשרת עלייה תלולה בתלונות על כאבי שורש כף יד ומרפק ועל כאבי צוואר, שנגרמו משימוש נרחב ולקוי בטלפונים, לדברי האוסטיאופת איתי רוזנבוים, בגלל כיפוף הראש כלפי מטה ואחיזה שגויה ומזיקה של המכשיר, תוך עיקום שורש כף היד לכיוון הזרת.

“הגוף לא אוהב תנוחות קבועות וחוזרניות”, הסבירה הפיזיותרפיסטית עירית סמילנסקי.  החיים הטכנלוגיים כרוכים בישיבה ממושכת והיעדר תנועה, נשיאה לקויה, שינה לא מספקת, הנקה חד צדדית ועוד, תוספת של שעתיים עד ארבע שעות שימוש בטלפון בכל יום – המתח על הרצועה שבין הגולגולת לעצם הזנב עצום.

 

נזקים לדוגמא:

1-  צוואר טקסט (Text neck) / צוואר סלולר

זהו הנזק הנפוץ ביותר כתוצאה משימוש בסמרטפונים:

  • כאבים חזקים (ואף “שורפים”) בחלק האחורי של הצוואר, לעתים מתחיל הכאב מגובה השכמות.
  • כאב גב עליון כתוצאה מכיווץ שרירים בגב העליון ובצוואר – פעמים רבות הופך כרוני.
  • כאבי כתפיים ותחושות נימול והקרנות כאב במורד הזרוע עד לכף היד. יש החשים “צביטת” עצב באזור הצוואר.

הראש הוא האיבר הכבד ביותר בגוף ושרירים רבים מייצבים את המנח ומאפשרים תנועתיות.  משקל הגולגולת כ- 5 קג’ בממוצע, אך היא “כבדה” יותר (עד 12 ק”ג). ככל שהראש מורכן למטה. ככל שמכופפים את הראש בזווית רחבה יותר, המשקל גדל, ועימו הלחץ על השרירים והמפרקים, שהתפתחו באופן שיאפשר להחזיק את הראש ישר כנגד כוח המשיכה.. כשהאיזון מופר – הגוף מתאמץ “ליישר” את הראש.  כשהראש מוטה קדימה לאורך זמן, שרירי הצוואר האחוריים נמתחים עקב הניסיון “לישר” את הראש. חוסר איזון מערכות שרירים אלו עלולות לגרום לבלט או פריצת דיסק ולכאבים קשים, לחולשה ופציעות שעלולות להפול לכרוניות ללא טיפול בזמן.

מחקר הראה ש- 79% מהאוכלוסייה בגילאי 18 – 44 משתמשים בסמרטפונים כמעט ללא הרף. מעל  70% סובלים מכאבי צוואר ברמות משתנות.

גורמי הנזק:

  1. כיפוף הראש לפנים בעת שימוש בטלפון – עומס על שרירי הצוואר והגב.
  2. אחיזת המכשיר בין האוזן לכתף בזמן שיחה – עומס על שרירי הצוואר והמפרקים.

המלצות:

  1. להימנע מהחזקת הנייד בין האוזן לצוואר ולהחליף בין הצדדים.
  2. להשתמש באוזניות כדי לשמור על תנוחה נייטרלית של הצוואר.
  3. להרפות כתפיים.
  4. להרים טלפון לגובה העיניים וולא להטות את הראש בזווית רחבה קדימה ולמטה.
  5. להימנע משהייה ממושכת באותה תנוחה.
  6. להניע ראש, צוואר וכתפיים כל חצי שעה כדי לחזק שרירים ולמנוע כאבים ונזקים.

חשוב לזכור ..

כל הגוף משתתף באיזון הראש ולא רק שרירי הצוואר. שרירי הגב, החזה והבטן משתתפים והכרחי להתייחס לכולם במניעה, כמו גם בשיקום נזקים וכאבים.

 

2-  אצבעות טקסט (Text fingers)

ב-2015, צעיר מקליפורניה הגיע למרפאה עם גיד קרוע באגודל עקב 6 שבועות של “קנדי-קראש” אינטנסיבי. פציעה כואבת במיוחד, שלא הבחין בה כי היה שקוע במשחק.

ב-2012, במחלקה לפיזיותרפיה באוניברסיטת Kangwon National University בדרום קוריאה, בדקו נזק לתעלה הקרפלית (בשורש כף  היד –  ריבוי עצבים וגידים, כולל העצב המדיאני – שאחראי על התחושות בכף היד) עקב שימוש רב בטלפונים חכמים.  20 צעירים התבקשו להקליד 30 דקות ללא הפסקה. התוצאות היו קיצור משמעותי של העצב המדיאני. המסקנות – שימוש ממושך בסמארטפון עלול לגרום לנזקים למפרק כף היד ולחולשת שרירים.

לפי ד”ר ארז אבישר, מומחה כף יד וניתוחי מרפק במרכז הרפואי אסף הרופא. “לשימוש בסמארטפונים ישנן השפעות ייחודיות על תפקוד הגידים בשורש היד והאמה. מחקר שבדק שימוש מוגבר בסמארטפון בקרב סטודנטים, מצא שהשימוש גרם לעיבוי העצב המדיאני בשורש היד, שגרם לנחקרים חולשה של היד באחיזה וכאבים בכרית האגודל”.

זרתות עקומות מאחיזת הסמרטפון שעות ארוכות

 

פגיעות באגודלים מהקלדה ובשורש כף היד מאחיזת הסלולרי

גורמי הנזק:

  1. החזקה ממושכת של הטלפון ביד אחת ושימוש באותה יד כדי להקליד.
  2. הקלדה, משחק או גלילה מטה זמן ממושך.
  3. שימוש ממושך בגלילת המסך תוך כדי כפיפה ויישור של האגודל מעלה סיכוי להופעת כאבים בכרית האגודל.

מניעה – המלצות של ד”ר אבישר

  1. להגביל משך הקלדה / משחק בסמארטפון, לבצע הפסקות והרפיות שרירים.
  2. הקלדה תוך שימוש ביד אחת הוכחה כגורמת לעומס גדול יותר על שרירי האגודל ושריר הטרפז בכתפיים בהשוואה להקלדה עם שתי ידיים.  מומלץ להקליד בשתי ידיים בצורה סימטרית.
  3. להפחית שימוש במסכי מגע עם כפתורי הפעלה גדולים ותנועות כפיפה ויישור חוזרות של האצבעות בכדי למנוע כאבים בכף היד ובחגורת הכתפיים.

 

3-  מרפק סלפי (Selfie elbow)

בצילום סלפי היד מושטת קדימה ולמעלה, תוך כיפוף הצווואר בתנוחה מוזרה. ולחיצה על כפתור הצילום..  “יותר ויותר פיזיותרפיסטים מדווחים על מטופלים הסובלים מפגיעות במפרק המרפק”, מסביר מואמן כתאני, סגן מנהלת מכון הפיזיותרפיה במרכז רפואי שהם. “התנוחה הלא טבעית שבה אנחנו מנסים לתפוס את עצמנו בפריים המצלמה כשהנוף משמש לנו רקע, עלולה לגרום למתיחת שרירי הזרוע בצורה קיצונית, המלווה לעיתים בכאבים ודקירות. בנוסף, עלולה להיגרם דלקת כתוצאה ממהארכת גידי הזרוע, כאשר בו זמנית מאומצים גם שרירי כף היד, כדי לשמור על אחיזה הדוקה של הטלפון הנייד או המצלמה, כדי שלא יפלו”.

רואים מקרים רבים כאלה , אבל התופעה חדשה ולא נחקרה דיה.

מקל סלפי (כמו קביים לפגיעות מרפק) יפחיתו עמוס מהמפרקים וימנעו מתיחת יתר של שרירים וגידים סביב המרפק והכתף.

המלצות למניעה:

  1. לאחר כל פעולת צילום, לפשוט יד קדימה, לאגרף את כף היד ולהרפות, להניע את מפרק שורש כף היד למעלה ולמטה, בכדי למתוח את הגידים ולהפיג את המתח שנוצר בעת כיווץ השריר בזמן פעולת הצילום.
  2. 3. להשתמש במוט סלפי המתחבר למצלמה או לטלפון הנייד.
  3. 4. אם התפתחה דלקת – לטפל ולא להזניח.

מקור לחלק מהצילומים והמידע

 

 

פגיעות משימוש יתר בסמרטפונים יכולות להיות:

  • גופניות:
    • פציעות בגלל תנוחות וצוורת השימוש במכשירים
    • הפרעות ראייה ובעיות עיניים
  • רגשיות – תחושות בידוד, דיכאון, אובדנות, החמצה והעדר אושר
  • תפקודיות והתנהגותיות – התמכרות (נומופוביה), החמצת חיים, פגיעה ביכולות תקשורת, אינטימיות והתחברות, דמנציה דיגיטלית
  • חברתיות – בדידות וניכור, אלימות והקצנה, חשיפה לתכנים לא הולמים, פייק ניוז
  • פגיעה סביבתית

 

בשבוע הבא ..

כנס רפואי על השפעות בריאותיות של קרינה בלתי מייננת – 28-31 ינואר 2021

 

הרצאות בפורומים המומחים באוניברסיטת תל אביב, פברואר 2020

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שמרו על קשר

הרשמו כדי לקבל עדכונים על החלטות, ישיבות של העמותה, כינוסים, אירועים וחדשות אחרות בנוגע לעמותה ולפעילותיה.