שומנים בריאים לתפקוד המוח

פורסם ב-

ריבוי מקרי פיברומיאלגיה עם רגישות לקרינה ולכימיקלים, המתקשים לתפקד ולמצוא טיפול מתאים .. הביא אותי לאחרונה לחזור שוב ושוב על הנחיות וכיווני טיפול, ושיתוף ממסע ההחלמה שלי ומניסיון רבות ורבים שהכרתי ו”עשו את זה“.

הסברתי כי המקרים הסבוכים דורשים עבודה בשכבות, כפי שמסבירה דר’ אריקה מאלרי בליית’.

וגם .. ריכזתי שוב את עקרונות הריפוי.

כחלק מזה הסברתי על ..

שומנים בריאים לתפקוד המוח

 

המוח נבנה ומשתפר בהתאם לאתגרים, אך גם לתזונה השפעה גדולה על התפתחות המוח ועל תפקודו. זה חשוב מאד ברגישות לקרינה (ולכימיקלים) שהיא תסמונת/ פגיעה נוירולוגית ממפגעי סביבה.

 

הגורמים המשפיעים על התפקוד המוחי:

1. מספר תאי המוח – ככל שיש יותר תאי מוח כל מורכבות המוח גדלה.

2. בריאות ותפקוד תאי המוח – תאי מוח שניזוקו ולא מתפקדים היטב, לא עוזרים לתפקוד מוחי.

3. מספר הקשרים בין תאי המוח – קובע מורכבות פעולות שיוכל המוח לבצע. תאי מוח רבים בריאים לא מבטיחים תפקוד מוחי אופטימלי. תאי המוח מחוברים עם “חוטים” עצביים (אקסונים) ומתקשרים באמצעות זרמים חשמליים העוברים בחוטים אלה. תא אחד יכול להקשר ל- 10,000 תאי מוח שונים. משחקי החשיבה, האתגרים השכליים, תשבצים, סודוקו, משחקי יצירה, חוגי העשרה וכדומה תורמים לגורם תפקודי זה.גירוי המוח מעבה קשרים קיימים ויוצר קשרים חדשים, אך לא משפר בריאות תאי מוח ולא מונע חדירת רעלים.

4. איכות התקשורת בין תאי המוח – קשרים בין תאי המוח לא מבטיח תקשורת טובה ביניהם. העצבים המחברים את תאי המוח הם “חוטי חשמל” הזקוקים לבידוד כדי להבטיח זרם תקין ללא קצרים. שכבת הבידוד של האקסונים במוח נקראת מיאליןוכשאינה מתפקדת כראוי (עקב הרכב לא אופטימלי של מולקולות המרכיבות אותה), נפגמת התקשורת בין תאי המוח.  שכבת המיאלין נפגעת מחשיפה לקרינה ויש השערות כי זה חלק מהיווצרות רגישות לקרינה.

5. כמות וסוג המוליכים העצביים (נוירו-טרנסמיטורים) בסינפסות – חיבור בין כל תא מוח לחוט העצבי נקרא סינפסה. למולקולות האחראיות ליצירת פוטנציאל חשמלי בתא והעברתו לעצב קוראים נוירו-טרנסמיטורים. כמות וסוג המוליכים העצביים משפיעים על מצב נפשי ועל יכולת קוגניטיבית. לתזונה בריאה המכילה מינרלים, ויטמינים וחומצות אמינו נדרשים השפעה גדולה על הניורו-טרנסימיטורים במוח.

6. אספקה נאותה של אנרגיה (חמצן וסוכר) לתאי המוח – תלויה בקוטר כלי הדם, ריכוז תאי הדם האדומים, כמות ההמוגלובין בהם, ריווי חמצן בדם, לחץ דם ועוד.

מכל אלה, נתיחס ל ..

השפעת תזונה על בריאות תאי המוח ועל העברת אותות ביניהם

.

הקרום שעוטף את תאי המוח (הממברנה) בנוי ברובו משכבה כפולה של חומצות שומן.  להרכב המולקולות בקרום זה השפעה רבה על תפקוד המוח:

1. הקרום מהווה את שכבת ההגנה האחרונה של תאי המוח מרעלים, רדיקלים חופשיים וכו’ הנמצאים בזרם הדם. קרום חלש ולא בריא יאפשר חדירת רעלים לתאי המוח.הרעלנים עלולים לפגוע בתפקוד תאי המוח ואף להרס מוחלט . (איבוד תאי מוח נמצא במקרי דמנציה רבים).

2. תקינות המסרים המועברים בין תאי המוח מושפעת מתפקוד תקין של המבברנה. ממברנה לא תקינה תפריע להעברת אותות בין תאים, או תאפשר לכל שינוי מתח חשמלי קטן בתא מוח לפרוץ החוצה (מנגנון אפשרי בחלק ממקרי האפילפסיה. במקרים רבים תיתכן הטבה בתדירות התקפים עם אכילת שומנים בריאים).

כפי שהעור על גופנו מתחלף מדי כמה שבועות, כך מתחלף הקרום סביב תאי המוח..לתפקוד מוחי אופטימלי, יש לתחזק ממברנה חזקה ובריאה, הנבנית מחומצות שומן בריאות. הממברנות נבנות מחומצות שומן שנספק לגוף. שומן מחומצן, מעופש, המעורר דלקתיות בגוף, יגרום לממברנות לקויות ותפקוד המוח יפגע (חוזק ויציבות הממברנה משפיעים גם על התפרצויות פולסים חשמליים לא תקינים מתאי המוח, שעלולים להתבטא כהתקפי אפילפסיה. נדרשת אספקה שוטפת של שומנים טובים והימנעות משומנים שפוגעים בממברנה.

לשומן תפקיד גם במנגנונים נוספים הקשורים לבריאות המוח (לא רק מבנה הממברנה של תאי העצב):

1. החוטים העצביים המקשרים בין תאי המוח, עטופים בשכבת בידוד (המיאלין). שכבה זו בנויה גם מחומצות שומן. מיאלין בריא הבנוי משומנים איכותיים יבטיח את תקינות הזרמים הנעים בין תאי המוח.

2. הגוף דואג לבריאות המוח. כלי הדם במוח מכילים שכבה נוספת, שאינה קיימת בכלי דם במקומות אחרים בגוף. שכבה זו נקראת מחסום דם- מוח (blood brain barrier). שכבה זו נועדה להקשות עוד על מעבר רעלים מכלי הדם לנוזל הבין תאי ומשם אל תאי המוח. גם שכבה זו בנויה בין היתר מחומצות שומן. לאיכות השומן שמעכלים השפעה מהותית על התפקוד המוחי (בעיות קשב וריכוז השתפרו משמעותית באמצעות שינוי הרכב חומצות השומן הנאכלות).

צריכה נכונה של שומנים לשמירת הבריאות בכלל ולשיפור תפקוד מוחי בפרט:

1. הימנעות משומן מוקשה (שומן טראנס). שומן זה אינו טבעי, הוא שוקע בדפנות כלי הדם ומפריע לתפקוד רקמות הגוף. הוא מצוי במרגרינה ובצק עלים (מאפים כבורקסים, קרואסונים וגם חלק מהעוגות, עוגיות וקרקרים תעשייתיים מכילים אותו).

2. הימנעות מטיגון. טיגון הופך חלק מחומצות השומן למבנה של שומן טראנס.

3. לא כל שומן צמחי בריא, למרות אחוז השומנים הבלתי רווים שבו. יש שמנים צמחיים לא יציבים הנוטים להתחמצן בקלות. שומן שהתחמצן מזיק. שמן פשתן מאד לא יציב (למרות שהוא מכיל כמות רבה של אומגה 3). מומלץ להימנע משמן פשתן. הוא מתחמצן תוך 20 דקות בטמפ’ החדר (גם ללא חימום). גם זרעי הפשתן בעייתים.

4. לא כל שומן בלתי רווי בריא. כדאי להימנע משומנים המכילים כמות רבה של אומגה 6.אומגה 6 היא חומצת שומן שמעודדת דלקתיות בגוף בכלל ובכלי הדם בפרט. דלקתיות בכלי הדם מגדילה חדירות לרעלים. כדאי להימנע משמנים שמכילים כמות רבה של אומגה 6, כמו שמן סויה, שמן חמניות, שמן תירס ושמן קנולה.

5. הימנעות משמנים שלא הופקו בכבישה קרה. זיכוך וחימום שמן מקטין כמות נוגדי חמצון בשמן ואף משנה את חומצות השומן. רוב מוצרי המזון התעשייתיים משתמשים בשמן דקלים או שמן סויה מזוככים שהופקו בחימום. יש להימנע ממזון תעשייתי.

6. חשוב – שמן זית איכותי שהופק בכבישה קרה וברמת חומציות נמוכה מ- 0.5% בריא וטוב לזיכרון.

7. מומלץ – שמן קוקוס מכבישה קרה מכיל כ 90% שומן רווי, אך מומלץ כי חומצות השומן שלו שונות מהותית מהשומן הרווי שמקורו במזון מהחי ולא מגבירות שקיעת כולסטרול בכלי הדם. שמן זה היציב ביותר בטבע לחימום! לטגן, לבשל או לאפות – רק עם שמן קוקוס. טוב גם למריחה על טוסט ובעל יתרונות בריאותיים רבים

8. אבוקדו מעולה לאכילה. שומן האבוקדו ברובו שומן חד בלתי רווי, בריא ונחוץ לפעילות תקינה של הגוף. הוא גם מקטין רמות כולסטרול רע בדם.

9. אגוזים טבעיים הם מקור טוב לאומגה 3, שתורמת ליציבות ממברנת תאי המח. זו סיבה נוספת להפחית צריכה של מזונות העשירים באומגה 6.אומגה 6 מתחרה באומגה 3 על הפיכתה לשומן הפעיל והנחוץ לגוף. אגוזים יש לקנות טריים ככל האפשר ולשמור בקירור. ולא לקלות ! ולא להמליח !



 

למה חשוב להימנע משמנים צמחיים לא בריאים – שירי עדן  (או בפייסבוק)

(הכוונה לקנולה, חמניות, סויה, תירס וכדומה)


 

סיכום השומנים הבריאים – לפי דר’ גיל יוסף שחר

להורדה – ספר ניקוי רעלים וטיהור כבד של כריסטופר וואסי (באנגלית)


 

 

עיקרון הריפוי – חיבור לבסיס הקדום, לקיום טבעי

  • הימנעות מהמלאכותי  (קרינה בלתי מייננת, כימיקלים סינתטיים, מזון מעובד)

  • תזונה טבעית אורגנית:

  • ניקוי רעלים (מתון ותמידי, לא אגרסיבי וללא צומות) – הרבה עלים ירוקים טריים אורגניים 

  • העשרה תזונתית, תוספי תזונה הכרחיים (לפי בדיקות של חוסרים – התאמה אישית)

  • פעילות גופנית מתונה, מותאמת אישית ומתגברת בהדרגה. מומלץ מאד ללמוד את גישתו של דר’ מיכאל הרלינג  (ומאד מומלץ – צ’י קונג רפואי או יוגה משקמת) 

  • שיקום עיכול וספיגה  (במקרים קשים של מעי רגיז כדאי לשקול מיצים ירוקים מעלים טריים אורגניים ללא רכיבים מתוקים וללא סיבים.  לעתים כדאי לשקול אנזימי עיכול)

  • שינה איכותית ותקינה – לנסות לשקם ככל האפשר מחזורי שינה

  • מגע באדמה ושהייה בטבע – גראונדינג, לחבק עצים ומקלחות יער

  • חשיפה לשמש

  • מומלץ – הוצאת סתימות אמלגם וקילציה

  • הירגעות (יש דרכים שונות, לבחור מה שיתאים לאדם המסוים ולהתמיד)

  • תרגול לעצב הואגוס (הנודד)

  • תרגול קוגניטיבי – מטלות רלבנטיות ומענינות באופן אישי

  • למידה מכשלונות ופיתוח עמידות – נפלנו, לקום ולנסות שוב

  • חיווט מוחי מחדש – מומלץ מאד

  • התכוונות לריפוי, פיתוח הקשבה לגוף, אמונה ביכולת הריפוי הפנימי של הגוף וטיפוח תקווה

  • בניית פרספקטיבה ופרופורציה – אחרי כל נפילה יש התאוששות וניתן ללמוד להאיץ אותה בעזרת תרגול ופעולות ריפוי.  כשהתסמינים קשים מנשוא – יש לקחת אוויר ולעשות מה שנדרש כדי להתאושש, להתכנס ולהתגייס להתאוששות

  • טיפוח שמחה, הכרת תודה, תפילה, שירה, צחוק וריקוד – צדדים רוחניים ואנרגתיים מומלצים, בהתאמה אישית

ו .. הבנה שאין קסמים ..

זה דורש התמדה וזה יכול לקחת שנים. ממקרים רבים שליוויתי – שנה זה זמן סביר להתיצבות וחזרה לתפקוד במקרים הקשים. החלמה אורכת זמן רב יותר.

ההתחלה היא חצי הכל כתוב במדרש רבא .. וההתקדמות מגיעה .. צעד צעד

 

יש לתת לגוף זמן ותנאים להבריא את עצמו, אחרי שהסביבה ואורח החיים הרסו אותו משך שנים.

סבלנות, מחויבות ונחישות.

כן, זה לא קל.

ככה זה.

 


ריכוז מזונות מומלצים ולא מומלצים .. לא יודעת מה המקור, נשלח אלי



ריכוז כיוונים שנמצאו יעילים להתמודדות עם רגישות לקרינה – לא הכל יתאים לכל אחת ואחד – יש למצוא דרך אישית.   

מומלץ לקרוא פוסט זה בתשומת לב ועד הסוף – לבחור כיוון ולהתמיד.

 


 

דוגמאות למסעות שיקום והתמודדויות של נפגעות ונפגעי קרינה

.

המודרנה (הצעירה, המלאכותית) גורמת לנו לחלות.  חלק מאיתנו היא ממש הורגת – אט אט, תא אחר תא.

הטבע (שהיה הרבה לפנינו והתפתחנו לתוכו) מרפא, מרגיע

האבולוציה תכננה את גופנו לתיאום ותפקוד מושלם בתדרי הטבע,

לנשום פליטת מולקולות מסביבת ההחי והצומח, פכפוך וטוהר מעינות, מינרלים טבעיים מהאדמה .. אור השמש.

תדרי כדור הארץ (7.83 הרץ) – הם גם תדרי אלפא ותטא במוח – תדרי הרוגע, מדיטציה – כולנו צריכים להפעים ולהפעיל אותם כמה שיותר.

 

על גראונדינג (קרקוע)

  https://ehs.org.il/%D7%92%D7%A8%D7%90%D7%95%D7%A0%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%92-%D7%A7%D7%A8%D7%A7%D7%95%D7%A2-%D7%95%D7%9E%D7%92%D7%A2-%D7%91%D7%90%D7%93%D7%9E%D7%94/?fbclid=IwAR37waEs2Mc3B69d31lCPCpDrd3BjF-RKmHXRLnDmWMu0St4kFN_tVPgOaE

 

על ההכרח להיחשף לשמש ואיך

   https://ehs.org.il/%d7%a9%d7%9e%d7%a9-%d7%a9%d7%9e%d7%a9-%d7%a9%d7%9e%d7%a9-%d7%95-%d7%a9%d7%9e%d7%a9/

 

על מגע בעצים, “מקלחות יער” וריפוי בטבע 

https://ehs.org.il/%d7%9e%d7%97%d7%91%d7%a7%d7%99-%d7%a2%d7%a6%d7%99%d7%9d-%d7%95%d7%9e%d7%a7%d7%9c%d7%97%d7%95%d7%aa-%d7%99%d7%a2%d7%a8/

הכרחי ומומלץ – ריפוי הגוף והנפש .. בטבע, אפשרי גם במגע ושהייה בפיסת ירוק עירונית לכבות את הסלולרי, לנשום עמוק, להניע איברים, להימתח, להירגע.

 

על עצב הואגוס (העצב הנודד) – כולל תרגול פשוט 

https://ehs.org.il/%d7%94%d7%a2%d7%a6%d7%91-%d7%94%d7%a0%d7%95%d7%93%d7%93-%d7%95%d7%90%d7%92%d7%95%d7%a1-%d7%95%d7%97%d7%a9%d7%99%d7%91%d7%95%d7%aa%d7%95-%d7%9c%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%90%d7%95%d7%aa%d7%a0%d7%95/

 

בבית – רק חיבור קווי הנחיות איך להתקין עמדת עבודה טובה ובריאה

https://www.norad4u.co.il/2020/09/12/4127/?fbclid=IwAR2w6nvh-yFq4sC41Ip9wY-l-5-CT2jv8J6BIXOV_KacKke2xqq3kNnwdCQ

 


הנה .. שוב תרגולים שמצאתי במקרה ברשת

נראה נחמד, עידן מוסקוביץ’, עוסק ברפואה סינית ובשיאצו.

איני מכירה אותו וזו לא המלצה.

אבל .. בתקופה לחוצה זו, ובכלל.. תרגילים אלה יכולים לסייע.

מתיחות ושחרור מרידיאנים

ראש

גפים עליונות

גפים תחתונות

נשימה

סיכום

 

התמודדות עם רגישות לקרינה – דוגמאות למסעות שיקום

תרגילים להקלה בתסמיני רגישות לקרינה

 

מנגנוני פגיעת קרינה אלקטרומגנטית בתאי הגוף – ממצאי מחקרים

סקירת מחקרים וספרות על מנגנוני רגישות לקרינה – דר’ יעל שטיין ודר’ איריס יודסין

חיפוש מגורים לנפגעי קרינה – מדריך

כמה רגישים לקרינה יש – דר’ יעל שטיין

“נדליק סלולר ונראה מה זה עושה להם” אינו “ניסוי” אלא התעללות

מהי רגישות לקרינה

רגישות לקרינה, ערים חכמות וזכויות אדם – דר’ דניאל מישורי

למה במבדקים “ידועים” לא מצאו רגישות לקרינה?

 

תחלואה כרונית – מה הקשר לזיהום אלקטרומגנטי וקרינה? – דר’ מגדה חבס

זיהום אלקטרומגנטי ורגישות לקרינה – דר’ מגדה חבס

מוח של ילד/ ילדה סופג יותר קרינה (סלולרית, אלחוטית)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שמרו על קשר

הרשמו כדי לקבל עדכונים על החלטות, ישיבות של העמותה, כינוסים, אירועים וחדשות אחרות בנוגע לעמותה ולפעילותיה.